dimecres, 24 de desembre del 2014

Sopar de Nadal per la Jaqueline: Pollastre amb prunes i pinyons i pastís de formatge

Àgata Albero
A casa celebrem el Nadal 3 dies (24, 25 i 26), després arribarà el cap d'any i per acabar el dia de Reis. Ens trobem amb les diferents famílies a casa d'uns i d'altres, d'aquesta manera ens podem veure amb tothom. Aquest any el sopar del 24 el farem a casa meva, els temps canvien, tot es re-col·loca i anem fent camí. De fet, de petita no el celebràvem a casa, quan em vaig anar fent gran vaig començar a anar a casa la meva amiga Ruth, era un dia especial, es trobaven tota la seva família i menjaven marisc i coses bones i jo m'hi sentia molt a gust. Després van venir altres trobades i la que més anys vam celebrar va ser a Sales. Ara tots els fills del Marià viuen repartits pel món i nosaltres a Barcelona. Aquest any celebrarem el 24 a casa i, com l'any passat també cuinaré per la meva veïna Jaqueline. El menú que m'ha demanat aquest any, apart del pollastre de Nadal tradicional català, ha estat: 


Crema de carbassa
Amanida russa amb pinya i sense tonyina ni pebrot escalivat
Pastís de formatge 
El pastís el vaig assajar fa una setmana i el vaig fer provar a la família, va ser tot un èxit. Avui l'he mirat de millorar.

Pels de casa aquest vespre faré alguns experiments que ja us explicaré però el plat principal serà el rap al 'cognac' de la Lola, la meva sogra. Prepararé alguns entrants entre ells vieires al forn, bombons de foie i uns carpaccios de 3 peixos diferents, se'm gira feina. Les postres seran les tradicionals: neules i torrons que esperem ens cagui el tió.


Comencem amb les postres.


Pastís de formatge

15 galetes Maria
60 gr. de mantega a temperatura ambient
2 ous
100 gr de sucre
250 gr de mascarpone
400 gr de formatge cremós
2 iogurts de llimona
80 gr de farina
1 sobre de llevat químic

Pre-escalfeu el forn a 180º.
Unteu un motlle de pastís amb 10 gr de mantega.



Passeu les galetes per l'1, 2, 3 o si no en teniu aixafeu-les al morter.
Barregeu 30 gr de mantega i la pols de galetes.



Col·loqueu a la base del motlle i amb l'ajuda d'un got aplaneu la barreja que servirà de base pel pastís, reserveu a la nevera mentre prepareu las resta d'ingredients.




Separeu les clares del rovell dels 2 ous.
En un bol barregeu els rovells i i el sucre amb varetes de batre elèctriques o a ma si no en teniu.
A continuació afegiu els formatges i seguiu batent. 
Després afegiu-hi el iogurt de llimona, i seguiu batent, també.
Ara la farina barrejada amb el llevat i per acabar les clares a punt de neu, recordeu que cal remenar de manera suau i fent moviments de baix cap a dalt.






Un cop llest traieu el motlle de la nevera i aboqueu la barreja sobre la base de galeta i mantega.



Introduïu al forn uns 45 minuts a 180º.
Deixeu refredar a temperatura ambient i després a la nevera. No desemmotlleu fins que es refredi del tot, podria trencar-se.




Mengeu l'endemà.
(OPCIONAL: Acompanyeu amb melmelada de gerds o la que més us agradi)

Aquesta recepta està inspirada en la recepta de bloc All i julivert, que alhora es va inspirar el bloc My lovely food, que s'havia inspirat.....
Jo li he canviat la galeta, trobo que les Digestive van donar un sabor massa intens al meu primer intent, i per altra banda he decidit separar les clares dels rovells per poder afegir al final una clara a punt de neu que aportés esponjositat al pastís.
La foto del tall no la podrem veure, misteri. (El pastís ja no em pertany).Us en deixo una del de prova que vaig fer amb sucre moreno, ja veureu que té un altre color.




Pollastre de Nadal a mida 
(amb algunes pistes del blog La cuina de sempre)

Ingredients
15 cuixes de pollastre ecològic
1'5 de ceba de Figueres
2 alls
préssec de Calanda assecat o orellanes
prunes sense pinyol
pinyons
1 branca de canyella
1 fulla de llorer
brandy
oli
sal



Fregiu les cuixes a la cassola fins que quedin ben daurades. A mida que siguin rosses reserveu-les.
Un cop les tingueu totes fregides retireu l'excés d'oli i filtreu-lo. A continuació sofregiu la ceba tallada a trossets petits i saleu-la, remeneu de tant en tant i afegiu la branca de canyella.


Un cop sofregit aboqueu un got de brandy i deixeu que s'evapori l'alcohol. Tapeu i deixeu que s'impregni el pollastre del aromes del brandy.



A continuació afegiu aigua o brou de pollastre fins que tapi gairebé les cuixes. Abaixeu el foc de seguida que arrenqui el bull i deixeu coure 1 hora llarga.
Quan ja cregueu que la carn és tendra afegiu les fruites seques i els pinyons i deixeu que s'hidratin una mica. I ja ho tenim!!





La crema de carbassa no és gens complicada tampoc, us l'enllaço amb una que vaig penjar ara ja deu fer més d'un any. I l'amanida russa...l'he fet molt a mida, no hi volien tonyina, ni pebrot escalivat, ni olives, m'han demanat trossets de pinya i de poma, i jo hi he afegit ceba tendra i ous dur. La maionesa se la posaran al gust.

Bé, amics ja hem lliurat el sopar a la Jaqueline i ara encara tinc feina amb el de casa, us deixo. Ben aviat trobareu les receptes del nostre menú d'avui al bloc, qui sap si us poden servir per inspirar-vos per la nit de cap d'any.

Que tingueu un Bon Nadal amb salut i alegria!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Ens agrada saber la teva opinió, gràcies pel teu comentari.